maandag 6 januari 2014

Ongeloof in de voetbalvelden

Zoals een gemiddelde student uit de jaren 80 zat ik veel in de les. Buiten een aantal vakken ging er veel aan mij voorbij. Af en toe overkwam me het dat ik toch enkele zinnen bewust opving. En een zo'n zinnetje is wat blijvern hangen: "Elke 10 seconden wordt er in het Amazonewoud een stuk bos omgekapt zo groot als een voetbalveld."

Gedaan met de halfwakkere toestand. Iets in mijn hoofd gaat dan wild tekeer. Ik kan deze hoeveelheid niet overschouwen en het lijkt mij ongeloofwaardig.

Ik heb dan drie keuzes:

1) Aannemen wat de leerkracht vooraan zegt en het erg vinden

OF

2) Niet aanemen wat de leerkracht zegt en de uitspraak categoriseren onder: valse-linkse-propaganda- van-groene-rakkers-die-dringend-een-andere-hobby-moeten-zoeken en besluiten dat het voetbalveld gereduceerd kan worden tot zo'n mini voetbalveldje die je de laatste tijd als paddestoelen ziet opduiken in gebieden waar er nog maar weinig bomen staan.

OF

3) aan het rekenen slagen/opzoeken en de uitspraak op z'n waarde schatten:


Ok, we gaan even voor optie 3. Als je niet graag rekent kan je beter doorgaan naar het resultaat. Het staat iets vetter gedrukt.

Dus elke 10 seconde 1 voebalveld. We reken eens uit hoeveel dat er zijn op jaarbasis:

- aantal seconden per jaar = 365 X 24 X 60 X 60 = 31536000

- om de 10 seconde 1 voetbalveld dus het aantal voetbalvelden = een nulletje minder = 3153600

even een weetje een hectare is ongeveer gelijk aan twee voetbalvelden dus

- aantal hectare amazonewoud dat jaarlijks gekapt wordt is 3153600 : 2 = 1576800 ha

1576800ha = 15768 km² 

....zoveel van het amazone regenwoud wordt er dan per jaar gekapt. En als je weet dat het  amazonewoud ongeveer 7000000 km² groot is. Dan is 15768 km² best wel realistisch.
Rekenkundig toch.


Dus een voetbalveld...elke 10 seconden...tja...dat is veel zeker...slik


WK 2014 nieuws:
De rode duivels spelen hun eerste wedstrijd
 op het veldje links op de foto.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten