vrijdag 6 april 2012

Krat Ice-Tea

Ok, ik geef het toe: 'Wiskunde Kei Tof' is voor de gemiddelde mens eerder een afschrikwekkende titel. Ik denk niet dat deze woorden favoriete zoektermen zijn in onze zoekgod 'Google'. Ik weet zelf uit ervaring dat sommigen eerder zullen stellen: 'Wiskunde de Hel' en niet in het minst voor een zekere naamgenoot Koen V. Hij werd ooit geconfronteerd met de zuivere logica van de wiskunde. Zo erg zelfs dat de confrontatie: 'gezonde boerenverstand' versus 'logica' hem vreselijk veel pijn deed. Hij ging zelf zover dat, als ik hem kon overtuigen met mijn gelijk, hij mij een krat Ice-Tea beloofde. Natuurlijk kon ik mijn gelijk zwart op wit bewijzen, maar toch, ook al begreep hij mijn bewijs, de werkelijkheid was te hard voor hem. Blijkbaar werkt er dan een of ander mechanisme in de mens, dat tegen beter weten in, je toch wilt beschermen voor op het eerste zicht 'klinkklare onzin'.
Waar ging het dan allemaal over? Wel heel simpel gesteld: 

  1. span een touw strak rond de aarde
  2. maak dan het touw 1 meter langer
  3. dan hangt het touw dus nog steeds rond de aarde
  4. maar dan overal ongeveer 15cm van de aarde verwijderd
ter verduidelijking een kleine tekening:

En waar Koen V. helemaal zot van werd dat dit ook geldt voor een 5 frank stuk. Dus touw er rond, 1 meter langer maken, overal 15 cm verwijderd van de rand.
Voor het bewijs kan je me altijd contacteren. Ik leg het je graag uit! En aan Koen V.: 'Ik wacht nog steeds op mijn krat Ice-Tea'

2 opmerkingen:

  1. Dat met een 5 frank stuk dat is gemakkelijk gezegd, dat valt toch niet meer te bewijzen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen