vrijdag 13 april 2012

Rudy Rucker

Als 15-jarige knaap kwam ik Rudy Rucker tegen. Totaal onverwacht sprong hij in het zicht! Wat Rudy me liet zien was van ongekende grootte. Rudy liet me  zien dat er meer was dan wat aftrekken en vermenigvuldigen alleen. Deze ontmoeting begon nochtans heel onschuldig:
We hadden in ons gezinnetje weinig tradities. Eén ervan was de jaarlijkse boekenbeurs. We mochten dan van ons moeke één boek kiezen. Afsluitend gingen we dan met onze boekenbuit chinees eten.
Het spreekt voor zich dat ik en mijn twee zussen en ons moeke een toch ietwat uiteenlopende interesse hadden. Dus het duurde niet lang of ik zwierf alleen rond. Eerst ging ik naar jaarlijkse gewoonte langs de stripverhalen, maar als puber wil je wel eens wat meer. Dus algauw stond ik alleen tegenover Rudy Rucker. Hij vroeg me om gepakt te worden en toen ik hem had genomen wist ik:'Dit boek wil ik kopen!'.
De titel van dit boek was 'oneindigheid' Al gauw zag ik een tweede boek van hem liggen:'De vierde dimensie'. Vanaf toen zat ik in een dilemma, want de traditie schreef voor: één boek, geen twee. Nu had ik ons moeke wel snel overtuigd.
Ik denk achteraf gezien dat ze zo trots was op haar puberende zoon, omdat hij  koos voor zo'n intellectuele boeken dat ze per definitie niet anders kon dan de toestemming te geven ze alle twee te kopen.
Ik wil Rudy echt bedanken, want, als er al zoiets bestaat als wiskundige ontmaagding, dan heeft hij me ermee geholpen. En 't was totaal niet pijnlijk. Later nog meer over onze Rudy!

Ik prijs Rudy Rucker gelukkig dat hij ver van het Nederlandstalig grondgebied geboren is.(Amerikaan)

7 opmerkingen:

  1. Hahaha :-)
    Een Rucker heeft dus je bloemetje geplukt? Nice.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sarah! Foei! ik ben er zeker van dat Koen dit verhaal helemaal niet dubbelzinnig bedoelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Elke dubbelzinnigheid berust louter op de interpretatie van de lezer. De schrijver ontrekt zich bijgevolg van elke mis-interpretatie en is niet verantwoordelijk voor de emotionele schade die de lezer eventueel door het gelezene kan oplopen. Elke aansprakelijkheid diens adres, moet aangetekend verstuurt worden, dit drie maanden voordat de schade kan oplopen, in die mate dat er professionele hulp nodig kan zijn. Indien u hier niet mee akkoord gaat, gelieve dan deze blog niet meer te lezen. Als u dat wel doet valt alle aansprakelijkheid van de Schrijver weg. En daarmee basta!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wanneer volgt de 'dt'-blog? T is maar te hopen dat Marijke dat niet te lezen krijgt :-)

    Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, 't is nu eenmaal zo dat ge niet op alle gebieden goed kunt zijn hé! Maar ja dat bewijst uw gebruik van hoofdletters weer :-)

      Verwijderen
  5. Dat boek over de vierde dimensie heb ik jaren geleden gekocht en gelezen en die man kan dat goed uitleggen. Binnen een paar maanden heb ik tijd genoeg om het nog eens te lezen; boeiende materie, al ben ik niet echt een wiskundeknobbel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eindelijk een soulmate! Ik ben blij dat Rudy niet alleen bij mij thuis ligt. En inderdaad hij kan het in een begrijpelijke taal uitleggen. Een wiskundeknobbel heb je er niet echt voor nodig, maar wel de passie om te willen weten....

      Verwijderen