zaterdag 26 januari 2013

Is Bar Leon banaal?

Koude zaterdagmiddag, op zoek naar wiskunde in 'Bar Leon'. Vluchtige blik! Wiskunde overal, maar banaal:

- de prijs van een macchiato die ik zonet besteld heb (€2,00);
- de temperatuur van mijn macchiato (+/- 40°);
- de spiegeling van het lepeltje in mijn kopje;
- het geluid van mijn theelepeltje dat te vatten is in allerlei golven, die weer te   omschrijven zijn in mooie wiskundige formules;
- het licht dat tegen 300000 km/sec tegen mijn tasje botst en het toch niet breekt;

- een affiche van het 'Seef-bier': Een 'geheim' brouwsel dat enkel met de juiste verhouding en samenstellingen een unieke smaak tot ons brengt;
- de plattegrond van 'Bar Leon' met zijn verrassende vormen en verhoudingen;

De muziek in 'Bar Leon' valt ook wel in mijn smaak. Ik moet jullie niet vertellen hoeveel wiskunde er voor nodig is om de muziek die in iemands brein  ontstaat, via allerlei technologie, uiteindelijk het mijne bereikt. 

Toch allemaal wat te banaal. In elk cafeetje op aarde kan je deze wiskunde ontdekken. Dus op zoek naar iets uniek. Iets wiskundig dat alleen hier in 'Bar Leon' te ontdekken valt.

Na een gesprekje met de barman, nog niets gevonden. Dan maar een Seefbier bestellen. Wie weet wat voor wiskundige wetenswaardigheden er los worden gemaakt door al die nieuwe chemische reacties in mijn lichaam.Soms zorgt juist de on-logica voor de meest verrassende wendingen.


een uurtje later .... nog niets gevonden...

Misschien leg ik de lat wel te hoog?
Wat is banaal: 'zo gewoon dat het vervelend is.'
Zo van die taaldefinities daar kan ik als wiskundige weinig mee.
Want wanneer is er iets vervelend?
Als het voor 80% van de mensheid vervelend is?
Is jazz dan ook banaal? Is het lezen van Buber dan ook banaal? Is niet-scheiden dan banaal? Zijn homo's dan banaal?


Ok, ik geef het toe, ik wil er zo gemakkelijk vanaf komen. Als ik kan bewijzen dat banaal eigenlijk banaal is. Dan kom ik er goed vanaf met mijn bovenstaande voorbeelden van wiskunde in Bar Leon.
En hier zal ik het dan ook bij laten!

Ik daag de lezers uit een wiskundige wetenswaardigheid te vinden in Bar Leon die je nergens anders vindt!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten